Aluloza je priljubljeno novo sladilo, o katerem se v zadnjem času veliko govori. V zadnjem času se je pojavilo veliko navdušenih mnenj o alulozi, ki trdijo, da posnema okus in teksturo navadnega sladkorja, vendar vsebuje le delček kalorij in ogljikovih hidratov.

Poleg tega je to priljubljeno sladilo povezano tudi s številnimi koristmi za zdravje. Ne le, da lahko pospeši izgubo telesne teže in maščobe, ampak lahko pomaga tudi pri stabilizaciji ravni sladkorja v krvi, podpira zdravje jeter in zmanjšuje vnetja v telesu.

Koliko je ta hipnotizacija v nasprotju z izmišljotino? Oglejmo si, kaj točno je aluoza, njene morebitne koristi in uporabe, pa tudi tveganja in previdnostne ukrepe, ki jih je treba upoštevati.

Kaj je aluloza?

Aluloza, znana tudi kot D-psikoza, je enostavni sladkor, ki ga naravno najdemo v več virih hrane, vključno s figami, rozinami, javorjevim sirupom in rjavim sladkorjem. Lahko se proizvaja tudi komercialno iz koruze in ga najdemo v različnih predelanih živilih.

Ocenjuje se, da se približno 70 odstotkov D-psikoza absorbira v prebavnem traktu in nato izloči z urinom, namesto da bi se uporabila kot energija ali gorivo za telo. V nasprotju s številnimi umetnimi sladkorji se v črevesju ne fermentira, kar pomeni, da običajno ne povzroča želodčnih težav, kot so plini ali napihnjenost. [1]

Izdelki s sladilom aluloza so postali zelo priljubljeni med dietetiki, ki želijo zmanjšati porabo kalorij in dodanega sladkorja. Alulozna keto sladila, na primer, so postala vse bolj razširjena, ker to sladilo vsebuje malo ogljikovih hidratov in ima minimalen vpliv na raven sladkorja v krvi.

Poleg tega aluloza vsebuje le približno 10 odstotkov kalorij enake količine namiznega sladkorja in je približno 70 odstotkov bolj sladka. Na primer, porcija 5 gramov vsebuje 5 gramov ogljikovih hidratov in nič kalorij. [2]

Številni proizvajalci živil so začeli sladkor zamenjevati z alulozo tudi v izdelkih, kot so granola ploščice, sladkani jogurti in prigrizki.

Koristi aluloze

Številne študije so pokazale, da je to priljubljeno sladilo lahko povezano z vrsto koristi za zdravje, od povečanega izgorevanja maščob do zmanjšanja vnetij. Tukaj je nekaj možnih zdravstvenih koristi tega nadomestka sladkorja.

1. Spodbuja hujšanje in izgubo maščobe

Ena največjih razlik med alulozo in sladkorjem je v vsebnosti kalorij. Aluloza namreč vsebuje le 0,4 kalorije na gram, kar je približno 90 odstotkov manj kalorij kot sladkor.

Zmanjšanje porabe kalorij je enostaven način za pospešitev hujšanja. V kombinaciji z redno telesno vadbo in zdravo, uravnoteženo prehrano lahko z zamenjavo namiznega sladkorja zmanjšate količino kalorij, kar lahko spodbudi izgubo telesne teže.

Obetavne raziskave kažejo, da bi lahko aluloza poleg spodbujanja hujšanja tudi pospeševala izgorevanje maščob in povečala izgubo maščob.

Študija, objavljena leta 2018 v reviji Nutrients, je vključevala 121 oseb s prekomerno telesno težo, starih od 20 do 40 let. Naključno so bili razporejeni v tri skupine: ena je dodajala sukralozo (0,012 grama) dvakrat na dan, druga 4 grame aluloze dvakrat na dan in tretja 7 gramov aluloze dvakrat na dan. [3]

Po dodajanju aluloze sta se “znatno zmanjšala” tako odstotek telesne maščobe kot telesna maščobna masa. V skupini z visoko vsebnostjo aluloze se je v primerjavi s skupino s placebom zmanjšala tudi količina trebušne in podkožne maščobe.

Medtem so prejšnje študije na živalskih modelih pokazale podobne rezultate. Na primer, na japonskem živalskem modelu iz leta 2013 so pokazali, da je dajanje aluloze podganam, ki so se prehranjevale z visoko vsebnostjo sladkorja, lahko zaviralo pridobivanje telesne teže in kopičenje maščobe. [4]

Podobne ugotovitve je imela tudi druga študija na živalih v reviji International Journal of Food Sciences and Nutrition, ki je poročala, da je hranjenje miši z alulozo povečalo porabo energije in zmanjšalo količino telesne maščobe. Po podatkih študije je aluloza spremenila tudi aktivnost nekaterih encimov, ki sodelujejo pri prebavi maščob in ogljikovih hidratov, kar lahko prav tako pozitivno vpliva na izgubo telesne teže. [5]

2. Stabilizira raven sladkorja v krvi

Nekatere študije kažejo, da je lahko aluloza močno orodje za spodbujanje boljšega nadzora nad krvnim sladkorjem. Ne le, da je glikemični indeks aluloze nizek, kar pomeni, da ne vpliva na raven sladkorja v krvi, temveč lahko tudi ščiti celice beta v trebušni slinavki, ki so odgovorne za proizvodnjo inzulina. [6]

V neki študiji iz leta 2010 je bilo ugotovljeno, da je uživanje aluloze ob obroku povzročilo znatno znižanje ravni sladkorja v krvi po 30-60 minutah. Druge raziskave kažejo, da bi lahko zmanjšala tudi raven inzulina, kar lahko izboljša sposobnost telesa, da učinkoviteje prenaša sladkor iz krvnega obtoka v celice. [7, 8]

Študija iz leta 2023 v reviji Journal of Functional Foods je pokazala, da je aluloza, dodana saharozi, znižala postprandialno glukozo in inzulin v primerjavi s samo saharozo. Prav tako je “omilila največji porast glukoze in inzulina”. [9]

3. Podpira zdravje jeter

Čeprav so trenutne raziskave omejene predvsem na živalske modele, so nekatere študije pokazale, da lahko aluloza zmanjša skladiščenje maščob v jetrih. To bi lahko pomagalo pri zaščiti pred maščobno boleznijo jeter, resno boleznijo, ki lahko sčasoma privede do ciroze ali brazgotinjenja jeter. [10]

Študija na živalih, objavljena v reviji Journal of Food Science, je pokazala, da je dodajanje aluloze zmanjšalo kopičenje maščobe v jetrih, hkrati pa zmanjšalo telesno težo in maščobno maso. Na drugem živalskem modelu v Seulu so dokazali, da lahko aluloza zmanjša koncentracijo holesterola in trigliceridov v jetrih, kar lahko prav tako pripomore k boljšemu zdravju jeter. [11, 12]

4. Lahko zmanjša vnetje

Vnetje je normalen imunski odziv, s katerim se naše telo brani pred okužbami. Kronično vnetje pa lahko poslabša simptome avtoimunskih motenj in prispeva k resnim boleznim, kot so bolezni srca, rak in sladkorna bolezen. [13]

Nekatere raziskave kažejo, da bi lahko imela aluloza močne protivnetne lastnosti. Čeprav še ni jasno, kako točno deluje, je bilo v nedavni študiji iz leta 2020 ugotovljeno, da bi lahko aluloza v interakciji s koristnimi bakterijami v črevesju pomagala blažiti vnetja in zmanjšati pridobivanje telesne teže. [14, 15]

Kako uporabljati alulozo

Aluloza ima podoben okus in teksturo kot sladkor, vendar ima le delček kalorij in ogljikovih hidratov, zato je enostaven nadomestek za običajni sladkor v številnih različnih izdelkih.

Žita, prigrizki, solatni prelivi, bonboni, pudingi, omake in sirupi so nekatera najpogostejša živila z alulozo, ki so trenutno na trgu. To sladilo lahko najdete tudi v drugih predelanih živilih, vključno z aromatiziranimi jogurti, zamrznjenimi mlečnimi izdelki in pecivom, kot so piškoti, torte in pecivo.

Z alulozo lahko tudi kuhate in pečete, na spletu pa so na voljo granulirane vrste. Vendar je večina znamk aluloze običajno precej dražja od drugih sladil.

Če primerjamo alulozo in eritritol, je na primer cena aluloze na unčo skoraj dvakrat višja od cene eritritola. Poleg tega okus aluloze ni tako sladek kot pri navadnem sladkorju, kar pomeni, da ga morate uporabiti več, da dosežete enako raven sladkosti.

Tveganja in neželeni učinki

Študije na ljudeh in živalih kažejo, da ga je mogoče varno uživati v zmernih količinah z malo ali nič stranskimi učinki, tudi po dolgotrajni uporabi. Med najpogosteje opisanimi stranskimi učinki aluloze so prebavne težave, kot so napihnjenost, plini in driska. [16]

Alternative

Poleg aluloze so med najpogostejšimi nadomestki sladkorja še:

  • Stevia
  • Sukraloza
  • Aspartam
  • saharin
  • acesulfam kalijev
  • Neotam

Čeprav jih regulativne agencije, kot je FDA, na splošno priznavajo kot varne, vse, razen stevije, proizvajalci živil proizvajajo umetno.

Naravna sladila se lahko uporabljajo tudi kot enostavni nadomestki za alulozo. Svoje najljubše recepte sladkajte z javorjevim sirupom, surovim medom, datlji, monkovim sadjem ali kokosovim sladkorjem.

Poleg tega, da te sestavine izboljšajo okus jedi, lahko zagotovijo tudi druga pomembna hranila in antioksidante, ki pripomorejo k boljšemu zdravju.

Zaključek

  • Kaj je aluloza? To sladilo, znano tudi kot D-psikoza, je enostavni sladkor, ki se proizvaja komercialno in je naravno prisoten v več virih hrane.
  • Študije kažejo, da bi lahko pomagal pri hujšanju in izgubi maščobe, zmanjšanju ravni sladkorja v krvi, izboljšanju zdravja jeter in zmanjšanju vnetij.
  • Študije na živalih in ljudeh kažejo, da ga lahko varno uživamo v zmernih količinah z minimalnim tveganjem stranskih učinkov, FDA pa ga na splošno priznava kot varnega, kar pomeni, da se lahko uporablja kot aditiv za živila.
  • Proizvajalci živil ga pogosto uporabljajo v predelanih izdelkih, na voljo pa je tudi v številnih aluloznih keto sladilih.
  • Ker je zelo podoben okusu in strukturi navadnega sladkorja, lahko namesto njega uporabite tudi druga naravna sladila, vključno s suhim sadjem, javorjevim sirupom, surovim medom ali kokosovim sladkorjem.
Loading...